De leeskring leest en bespreekt "De acht bergen" van Paolo Cognetti.
1.Wat weet je over de schrijver?
Italiaan geboren in Milaan 1978. Schrijver, documentaire maker, won verschillende Italiaanse prijzen. Het boek werd verfilmd door Felix Van Groeningen en zijn vrouw Charlotte Vermeersch.
De schrijver zei: ze hebben er iets anders van gemaakt, nieuw en heel mooi.
2.Wat is de algemene sfeer van het verhaal?
Leven en genieten van de bergen. Bergen zijn altijd aanwezig maar het gaat om vriendschap. Je denkt: het zoeken naar de vader, maar het is zoeken naar zichzelf. Thuiskomen. Het verleden een plek geven. Als je weggaat, leven de anderen gewoon voort
3.Zette dit verhaal je aan het denken, ontroerde het je, heeft het je iets bijgebracht.
Ik heb de film gezien en die vond ik traag en saai maar vol mooie beelden, dus ik begon met tegenzin
te lezen, maar de beschreven beelden – zijn naar mijn idee - mooier dan in de film omdat je er hier met zo mooie taal de gevoelens bij leest. Ontroerd heeft het me niet. Ik was wel aanwezig ter plekke.
4.Personages:
Vader:Eenling, chemicus, gefrustreerd, zit vol woede en vloekt over alles in de wereld, haat zijn werk, het is alsof hij elke dag de loopgraven in moet, in gevecht met de wereld maar vooral met zichzelf. Is gelukkig lopend in de bergen, wil zijn zoon harden. Weet veel, praat graag kan niet luisteren.
Moeder: Was verpleegster, zacht, stil met weing woorden krijgt ze alles klaar, is gelukkig met bossen, weiden en bergbeken, door haar kan het verhaal zich in Grana afspelen. Vader en moeder delen een liefde voor de bergen, deze gedeelde liefde houdt hun relatie recht, zij fungeert als verbinding, erg belangrijk in het verhaal. Zij had hem veroverd door hem te verslaan tijdens bergwandelingen.
Pietro: stadsjongen komt in de zomer naar Grana in de bergen 11j als het verhaal begint en is graag alleen. Door zijn vriendschap met Bruno maar vooral door zijn vader ontwikkelt hij een intense liefde voor de bergen, 5 zomers in Grana zijn de mooiste van zijn leven. Hij vervreemdt van zijn vader.
Voelt zich goed in Nepal, maakt documentaires.
Bruno:boerenzoon hoedt koeien van zijn oom. Zijn vader is altijd van huis = bouwvakker. Zwijgende moeder. Hij is altijd zichzelf, ongekunsteld, mag niet studeren, wordt bouwvakker. Hun vriendschap is niet kapot te krijgen. Wil over het leven buiten de berg niets weten.
Hij is geen betere zoon voor de vader van Pietro, wel een ‘geschiktere’.
Een geboren bergmens, een absolute eenling
Lara: vrouw van Bruno kan het leven van bergbewoner uiteindelijk niet aan en scheidt + kind
De bergen, de Grenon,weiden, beken, bossen en meren zijn ook haast personages en uiteindelijk ook de sneeuw en de gletsjers
5.Thema’s?
Vooral ‘Vriendschap’ is het hoofdthema, Verzoening. Liefde voor de bergen, vader-zoon relatie.
6.Achtergrond op sociaal, cultureel en/of politiek gebied?
Wonen in Milaan, moeder werkt in ‘n buurt zonder bomen maar met bomen als straatnaam.
De ouders van Pietro leerden elkaar kennen in Veneto het lieflijk Val d’Aosta.
Bergbewoner zonder opleiding: voor mij heel leerrijk hoe mensen zich moesten en moeten redden in de bergen. Het bouwen van dat huis lieten ze in de film goed zien.
De wantoestanden in Nepal komen enkel zijdelings ter sprake, de bergdorpen zijn in verval, leven nog als vroeger met o.a. houten ploegen. Maar er is geen bouwval zoals in Grana.
Bergbeklimmers in de Himalaya willen naar de top…mensen en dorpen interesseren hen niet.
7.Vertelperspectief?
Pietro = Vertellende ik persoon.
8.Verhaallijn
Het gaat om de vriendschap tussen Pietro en Bruno vanaf de kindertijd, beide 11 jaar met een onderbreking op hun 16e jaar. De verschillende achtergrond speelt in die vriendschap geen rol, ze zijn verbonden door hun liefde voor de bergen. We beleven de zomers in Grana met ontdekkingen van de 2 jongens en de bergtochten van Pietro met zijn vader.
Op zijn 17e is Pietro het beu en breekt met zijn vader, want klimmen moet je voor je plezier doen. Bruno is dan al weg, moet ook met zijn vader mee de bouw in.
15 jaar later, door de erfenis op zijn 31e en de bouw van het huis + de verhalen van zijn moeder en van Bruno leert Pietro de andere kant van zijn vader kennen.
Bruno blijft trouw aan zijn geboortegrond terwijl Pietro meer naar Nepal trekt.
P145 belangrijk
9.Taal en stijl ?
Zo mooie taal, het las heel gemakkelijk. Ik las het traag om te smullen van het taalgebruik en het landschap. Je leest wat er gebeurt maar ook hoe het voelt. Dat was genieten.
10.Citaten die je treffen. Enkele voorbeelden:
p. 31 Forellen: toekomst ligt stroomopwaarts
P161 dat ze samen het berglied zingen om de vader te laten wandelen in het hiernamaals
P166. 1 berg in het centrum eromheen 8 bergen en 8 zeeën = de wereld. Wie zal meer hebben geleerd, hij die de tocht langs de 8 bergen heeft gemaakt of hij, die de top de van Sumeri heeft bereikt? Ik weet het niet want ze hebben allebei zichzelf gevonden en waren tevreden met hun leven.
11.Conclusie:
Ik heb van het boek genoten en ik werd er blij van.
Ik geloof dat de film wel de beelden kon weergeven maar niet de intense beleving van de jongens. Dat doet taal, want ik heb van de film niets begrepen, had het boek eerst moeten lezen.
Ik geef een 8,5. (Dat cijfer gaven ook de andere leden van de leesgroep).